Hier vind je juridische zaken zoals de Privacyverklaring en mijn Algemene voorwaarden.
Ik hoor het graag als je vragen hebt over een van deze zaken.
Artikel 1. Algemene Begrippen.
Persoonsgegeven: Een gegeven waaraan een specifieke persoon herleidbaar is.
Klant: De persoon of bedrijf die een dienst afneemt van Illustratiebos, al dan niet betaald.
Opdracht: Een vraag naar een illustratie, knutselwerk, afbeelding of andere creatieve uiting.
Overeenkomst: De vastgestelde afspraken t.b.v. een opdracht.
Nieuwsbrief abonnee: Ontvangt de (wekelijkse) nieuwsbrief. Dit gebeurt na inschrijving op de site www.illustratiebos.nl en verloopt via Mailchimp. Uitschrijven is altijd mogelijk via een link onderaan de mail.
Gumroad abbonee: Heeft via de externe site van Gumroad aangegeven op de hoogte te willen blijven van nieuwe creaties – Deze gegevens ontvang ik niet.
Gumroad donateur/klant: Maakt via Gumroad een bedrag over t.b.v. (de werkzaamheden van) Illustratiebos. Hiervan worden mailadres en bedrag van betaling door Gumroad aan mij doorgegeven.
Artikel 2. Basis
Ik zal vanuit de beste intenties alles doen om je privacy zo goed mogelijk te waarborgen. De door jou verstrekte gegevens aan mij, door bezoek aan een van mijn sites, afname van een van mijn diensten of anderszins verstrekt zal ik alleen gebruiken voor het daartoe bestemde doel.
Als jij je aanmeldt voor de nieuwsbrief gebruik ik jouw mailadres en naam alleen daarvoor en niet voor andere zaken. Als je contact opneemt via de mail met een vraag of Opdracht zal ik antwoorden vanuit het doel jouw vraag te beantwoorden of je te bedanken voor je feedback.
Ik zal jouw gegevens delen niet met derden, tenzij dit na schriftelijke toestemming is overeengekomen.
Artikel 3. Termijn
Ik bewaar persoonsgegevens op basis van een wettelijke grondslag voor de periode die de wet van mij vereist. Overeenkomsten en Klanten van mijn diensten zullen dus in sommige gevallen ten hoogste zeven jaar in mijn administratie voor de Belastingdienst terug te vinden zijn, maar dan alleen met de noodzakelijke informatie voor mijn plichten als ondernemer.
Alle andere gegevens bewaar ik zolang deze nodig zijn om een dienst te leveren (zoals het versturen van de nieuwsbrief) of totdat jij mij vraagt deze gegevens te vernietigen. In het geval van de nieuwsbrief wordt dit vanuit een derde partij (Mailchimp) beheerd en vernietigd.
Artikel 4. Derde partijen
Om mijn diensten makkelijker en goedkoper te kunnen aanbieden aan Klanten en abonnees maak ik gebruik van externe diensten via Gumroad en Mailchimp. De voorwaarden van het gebruik van deze services zijn via deze sites te vinden. Ik ben niet verantwoordelijk voor de inhoud en bescherming van jouw gegevens die via deze diensten worden ingevuld. Je kunt bij deze derde partijen zelf een verzoek doen tot vernietiging van jouw gegevens.
Artikel 1. Algemene Begrippen.
Illustrator: Illustratiebos / Larissa van Gurchom-Colijn
Klant: De persoon of bedrijf die een dienst afneemt van Illustratiebos, al dan niet betaald.
Opdracht: Een vraag naar een illustratie, knutselwerk, afbeelding of andere creatieve uiting die op maat gemaakt wordt voor de klant.
Overeenkomst: De vastgestelde afspraken t.b.v. een opdracht. Hierin staat de opdracht omschreven, hoeveel revisies er mogelijk zijn binnen het afgesproken bedrag, welke licentie er afgenomen wordt, en wat de richtprijs van de opdracht is en op welke termijn deze uitgevoerd moet zijn.
Licentie: De wijze waarop het creatieve werk van Illustratiebos gebruikt mag worden.
Hier onder valt:
Doel: drukwerk, website, social media of anders.
Hoeveelheid: voor een beperkt aantal keren of gebruikers tot ongelimiteerd.
Duur: Voor hoe lang de licentie is afgegeven. Tijdelijk (specifiek benoemd) tot eeuwig.
Richtprijs: Een vooraf afgesproken bedrag of een minimaal – maximaal bedrag waarbinnen de opdracht wordt uitgevoerd. Bij bijzonder veel meerwerk kan tussendoor schriftelijk contact opgenomen worden om de overeenkomst uit te breiden.
Artikel 2. Toepassing van de Algemene Voorwaarden.
2.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes en de totstandkoming, inhoud en de uitwerking van alle overeenkomsten tussen Illustrator en een Klant. Afwijkingen op deze Algemene Voorwaarden kunnen slechts schriftelijk overeengekomen worden tussen opdrachtgever en ontwerper.
2.2 Offertes zijn vrijblijvend en zijn maximaal twee maanden geldig. Hierna kan een nieuwe offerte worden aangevraagd. Prijzen zijn exclusief BTW. Genoemde tarieven en aanbiedingen gelden niet automatisch voor toekomstige opdrachten. De klant verstrekt juiste en volledige gegevens aan Illustrator waarop de offerte gebaseerd wordt.
2.3 Opdrachten worden schriftelijk bevestigd. Wanneer de opdrachtgever dit nalaat, maar er toch mee instemt dat de ontwerper begint met het uitvoeren van de opdracht, dan geldt de inhoud van de offerte als overeengekomen en zijn deze Algemene Voorwaarden van toepassing.
Artikel 3. Uitvoering van een opdracht.
3.1 Illustrator spant zich in naar beste kunnen en mogelijkheden de opdracht uit te voeren. Voor zover noodzakelijk en gewenst zal zij de Klant gedurende het proces op de hoogte houden om verwachtingen te managen en wensen te blijven polsen.
3.2 Als illustrator afhankelijk is van door Klant aangeleverd materiaal zal de Klant voor volledige, deugdelijke gegevens/ materialen zorgen om de opdracht uit te kunnen voeren. Als de Klant dit niet tijdig levert kan het zijn dat de vooraf afgesproken termijn niet meer haalbaar is. In dat geval kan dit de Illustrator niet kwalijk genomen worden en blijft de betalingsverplichting zoals is afgesproken in de overeenkomst geldig.
3.3 Illustrator voert in opdracht van de klant werkzaamheden uit. Soms zal dit betreffen het namaken, doorwerken op, of uitbreiden van bestaand materiaal. Zij controleert hierbij niet ten allen tijde of licenties voor aangeleverde fonts, afbeeldingen, of ander materiaal daadwerkelijk in bezit van de Klant is. Illustrator gaat er ten goede trouw vanuit dat de Klant inderdaad over deze licenties beschikt. Het doen van onderzoek naar het bestaan van rechten, waaronder octrooirechten, merkrechten, tekening- of modelrechten, auteursrechten of portretrechten van derden wordt dan ook niet door Illustrator uitgevoerd.
3.4 De Klant vrijwaart de Illustrator voor aanspraken met betrekking tot rechten van intellectuele eigendom op alle door de opdrachtgever verstrekte materialen en/of gegevens, die bij de uitvoering van de opdracht worden gebruikt.
3.5 Een vooraf afgesproken termijn is indicatief, tenzij expliciet is afgesproken dat er een deadline is die gehaald moet worden.
3.6 aangegeven kleuren tijdens het proces en na aflevering van de Opdracht kunnen bij drukwerk anders uitkomen dan Klant aanvankelijk ziet of verwacht. Dit komt doordat kleuren digitaal anders weergegeven worden dan wanneer ze gedrukt worden (CMYK- versus RGB-kleuren en afhankelijk van de kalibratie van je beeldscherm). Om dit te voorkomen kan de Klant het beste bij de drukker van het uiteindelijke werk een proefdruk bestellen.
Artikel 4. Aflevering opdracht.
4.1 Voordat de opdracht of het proces van de opdracht verveelvoudigd of openbaar gemaakt wordt is schriftelijke overeenstemming nodig. Zodra het proces van de opdracht is afgerond en de betaling is gedaan, is de overeenkomst afgerond en mag de Klant het creatieve werk, namelijk ‘de opdracht’ gebruiken zoals is afgesproken in de overeenkomst.
4.3 Gedurende het proces kan vanuit beide kanten worden vastgesteld dat de communicatie en het proces niet verlopen zoals gewenst. In onderling overleg wordt dan gekeken waar Illustrator en klant op dat moment in het proces staan om de overeenkomst eerder op te kunnen breken. Illustrator doet hierbij een voorstel voor de financiële afhandeling. De overeenkomst kan tussendoor niet eenzijdig worden beëindigd.
4.2 In het proces naar het einde van de opdracht toe kan meermaals feedback worden gegeven. Bij het delen van het eindresultaat zal daarom geen reden zijn tot afkeuren, ontbinden van de overeenkomst, korting afdwingen of een schadevergoeding eisen.
4.3 Illustrator is niet verantwoordelijk voor tekstcontrole van (aangeleverde) teksten. Klant zal de uitvoering van de Opdracht zelf nauwkeurig moeten keuren. Zulke fouten kunnen nog wel aangepast worden binnen tien werkdagen na levering van de bestanden.
4.3 Bij klachten naar aanleiding van een afgeronde opdracht moet de Klant deze binnen tien werkdagen na aflevering van de opdracht schriftelijk mededelen aan Illustrator. Hierna is de aflevering van de opdracht onherroepelijk aanvaard.
4.4 Na aflevering en afronding van een Opdracht worden (gedrukte) artikelen waarin/ waarop het door Illustrator vervaardigde materiaal van de Opdracht te zien is kosteloos aan Illustrator aangeboden. Dit houdt in: een kosteloze toezending van twee exemplaren van het eindproduct.
Artikel 5. Licenties, rechten van intellectueel eigendom.
5.1 Het intellectueel eigendom van alle creaties van Illustrator blijft bij Illustrator liggen. Zij kan deze dan ook ten allen tijde gebruiken voor haar portfolio en andere doeleinden.
5.2 Volledige rechten kunnen worden overgekocht maar dit zal nooit voor minder dan 15.000 euro zijn.
5.3 Bij expliciete wens naar exclusiviteit van een Opdracht kan de Klant dit aangeven en kunnen hierover afspraken gemaakt worden met een uitgebreidere, specifieke licentie. Bij standaard licenties is de regel dat dezelfde illustraties of andere creatieve werken niet één op één overgenomen worden in andere ontwerpen voor ten minste 1 kalenderjaar.
5.4 Illustrator behoudt het recht haar naam/ handelsnaam bij een eindproduct te zetten bij of in publicatiemiddelen rondom het resultaat van een opdracht. De Klant mag deze naamsvermelding niet zonder schriftelijke toestemming weghalen.
5.5 Klant benoemt bij het gebruik van het werk van Illustrator de naam/ handelsnaam van de Illustrator indien deze niet is gekenmerkt met de naam in de creatieve uiting.
5.6 Na afronding en aanvaarding van de uitwerking van de opdracht hebben Klant en Illustrator geen bewaarplicht van bestanden, materialen, gegevens of andere middelen richting elkaar.
Artikel 6. Gebruik van resultaat uit een opdracht.
6.1 Na het voldoen aan alle verplichtingen uit de overeenkomst krijgt de Klant de rechten om het resultaat van de Opdracht te gebruiken zoals in de overeenkomst is afgesproken. Als er geen expliciete afspraken zijn gemaakt over het soort gebruik en duur van een licentie dan duurt de licentie 1 jaar en is het gebruik beperkt tot 20.000 weergaven/ uitgaven van een werk.
6.2 Klant heeft zonder schriftelijke toestemming niet het recht om het resultaat van een Opdracht aan te passen, ruimer of op andere wijze te (her)gebruiken of uit te voeren dan is overeengekomen of om dit door derden te laten doen. Illustrator kan aan deze toestemming voorwaarden verbinden zoals het betalen van een extra vergoeding.
6.3 In geval van niet overeengekomen ruimer of ander gebruik, inclusief een wijziging, verminking of aantasting van voorlopig of definitief resultaat van een Opdracht, heeft Illustrator recht op een vergoeding. Wegens inbreuk op haar rechten zal de vergoeding hiervoor ten minste drie maal het overeengekomen bedrag van de oorspronkelijke Opdracht zijn. Deze vergoeding is in verhouding tot de gepleegde inbreuk, zonder hierbij enig ander recht te verliezen.
Artikel 7. Vergoeding en kosten.
7.1 Illustrator en Klant komen vooraf een vergoeding overeen voor de Opdracht, welke is vastgelegd in de Overeenkomst. Illustrator heeft hiermee bij uitvoering van de Opdracht minimaal recht op het afgesproken bedrag.
7.2 Naast het afgesproken honorarium/ de vergoeding kunnen kosten die gemaakt worden voor de uitvoering van de Opdracht ook in rekening worden gebracht aan de Klant. Hier onder vallen reis- en verblijfskosten, kosten voor uitvoerig Overleg (al dan niet op locatie), kosten voor prints, kopieën, drukproeven, prototypes en kosten van derden. Deze kosten worden zoveel mogelijk vooraf gespecificeerd en schriftelijk doorgegeven aan de Klant.
7.3 Wanneer Illustrator door een foutieve, niet volledige omschrijving van de Opdracht extra onvoorziene werkzaamheden moet verrichten om de Opdracht goed uit te kunnen voeren worden extra kosten in rekening gebracht, op basis van de standaardtarieven voor werkzaamheden. Illustrator zal Klant hierover vooraf informeren tenzij dit door omstandigheden of aard van de werkzaamheden niet mogelijk is.
Artikel 8. Betaling
8.1 Alle betalingen dienen binnen 30 dagen na factuurdatum zonder aftrek, verrekening of opschorting te zijn voldaan.
8.2 Bij grotere Opdrachten vanaf een overeengekomen bedrag van 200 euro, zal na het opstellen en vaststellen van de Overeenkomst een voorschot worden gevraagd van ten minste 50% van het minimale vergoedingsbedrag. Pas na ontvangst van dit bedrag zullen de werkzaamheden van Illustrator starten. Indien de betaling lang op zich laat wachten zal de uitvoering van de Opdracht en de bijhorende afgesproken termijn hiermee verschuiven.
8.3 Wanneer de opdrachtgever in verzuim is met de gehele of gedeeltelijke betaling van de verschuldigde bedragen, is de opdrachtgever wettelijke rente en buitengerechtelijke incassokosten verschuldigd, welke ten minste 10% van het factuurbedrag met een minimum van ⇧ 150,- excl. BTW bedragen.
8.4 In geval van geen betaling of een niet volledige betaling is de Overeenkomst niet voldaan vanuit de Klant en zal Klant geen gebruik mogen maken van enig werk van de Illustrator.
8.5 De werkzaamheden van Illustrator voor Klant zullen worden opgeschort indien de betalingstermijn is verstreken en er na schriftelijke aanmaning na 14 dagen nog steeds niet is betaald. Dit kan eerder zijn wanneer Illustrator door mededeling of gedraging van de Klant begrijpt dat betaling achterwege zal blijven.
Artikel 9. Contact met derden
9.1 Indien contact met derden gewenst is voor de uitvoering van de opdracht zal dit in eerste instantie door Klant zelf gebeuren. Denk bijvoorbeeld aan het afnemen van een licentie van een font of ander creatief werk wat Klant wil gebruiken in de Opdracht. Een ander voorbeeld is het contact met een drukker om drukwerk af te leveren.
9.2 Indien gevraagd kan Illustrator een voorbeeld delen van kosten van derden. Hieruit kunnen geen rechten worden ontleend. Fouten of gebreken door derden zijn niet voor verantwoording van Illustrator, ook niet als deze de partij aan Klant heeft geïntroduceerd.
9.3 Bij het overdragen van licenties of open source materiaal worden benodigde licenties of bewijzen van open licenties meegestuurd. Klant is hierna verantwoordelijk voor het bewaren van dit bewijs en nagaan van de Algemene Voorwaarden van de leverancier van dit materiaal.
9.4 Klant gaat geen overeenkomsten aan met derden wanneer dit van invloed kan zijn op de uitvoering van de Opdracht zoals is overeengekomen.
Artikel 10. Opzegging en ontbinding van de overeenkomst
10.1 Wanneer de Klant de overeenkomst opzegt zonder dat sprake is van verwijtbaar tekortschieten door de Illustrator, of wanneer de Illustrator de overeenkomst ontbindt wegens een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst door de opdrachtgever, dan is de opdrachtgever, naast het honorarium en de gemaakte kosten met betrekking tot de tot dan verrichte werkzaamheden, een schadevergoeding verschuldigd. Gedragingen van de Klant op grond waarvan van de Illustrator redelijkerwijs niet meer gevergd kan worden dat de opdracht wordt afgerond, worden in dit verband mede beschouwd als toerekenbare tekortkoming.
10.2 De schadevergoeding bedoeld in het vorige lid omvat tenminste de kosten voortvloeiend uit de door de ontwerper op eigen naam voor de vervulling van de opdracht aangegane verbintenissen met derden, alsmede tenminste 30% van het resterende deel van het honorarium dat de opdrachtgever bij volledige vervulling van de opdracht verschuldigd zou zijn.
10.3 Zowel de Illustrator als de Klant hebben het recht de overeenkomst onmiddellijk geheel of gedeeltelijk te ontbinden, en alle verschuldigde bedragen worden terstond opeisbaar, wanneer ten aanzien van de andere partij een verzoek tot faillissement, (voorlopige) surseance, of schuldsanering wordt ingediend.
10.4 Wanneer de werkzaamheden van de ontwerper bestaan uit het bij herhaling verrichten van soortgelijke werkzaamheden, dan is sprake van een duurovereenkomst, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen. Deze overeenkomst kan slechts worden beëindigd door schriftelijke opzegging met inachtneming van een redelijke opzegtermijn van ten minste drie maanden, gedurende welke termijn de opdrachtgever de gebruikelijke hoeveelheid werkzaamheden van de ontwerper blijft afnemen, dan wel financieel zal compenseren.
Artikel 11. Aansprakelijkheid
11.1 Illustrator dient in geval van een toerekenbare tekortkoming eerst schriftelijk in gebreke te worden gesteld, met een redelijke termijn om alsnog haar verplichtingen na te komen, dan wel eventuele fouten te herstellen of schade te beperken/ op te heffen.
11.2 Illustrator is uitsluitend aansprakelijk te stellen door de Klant voor aan de ontwerper toerekenbare, directe schade. Aansprakelijkheid voor indirecte schade, daaronder begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen, verminkte of vergane gegevens of materialen, of schade door bedrijfsstagnatie, is uitgesloten.
11.3 De aansprakelijkheid van de Illustrator is beperkt tot de overeengekomen vergoeding van de Opdracht, althans dat deel van de opdracht waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
11.4 Elke aansprakelijkheid vervalt na verloop van twee jaar vanaf het moment dat de opdracht door voltooiing, opzegging of ontbinding is geëindigd.
Artikel 12. Overige bepalingen
12.1 Wanneer de Klant eenzelfde opdracht tegelijkertijd aan anderen dan Illustrator wenst te verstrekken of de opdracht reeds eerder aan een ander heeft verstrekt, zal Klant de Illustrator, onder vermelding van de namen van deze anderen, hiervan op de hoogte stellen.
12.2 Het is de Klant niet toegestaan enig recht uit een met de Illustrator gesloten overeenkomst aan derden over te dragen, anders dan bij overdracht van zijn gehele onderneming of met schriftelijke toestemming van de Illustrator.
12.3 Partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie, feiten en omstandigheden, die in het kader van de Opdracht, van elkaar of uit andere bron, aan de andere partij ter kennis komen, waarvan redelijkerwijs te begrijpen is dat openbaarmaking of mededeling aan derden de Illustrator of Klant schade zou kunnen berokkenen. Derden, die bij de uitvoering van de Opdracht worden betrokken, zullen ten aanzien van deze feiten en omstandigheden afkomstig van de andere partij aan eenzelfde vertrouwelijke behandeling worden gebonden.
12.4 Indien enige bepaling van deze Algemene Voorwaarden nietig is of vernietigd wordt, zullen de overige bepalingen van deze Algemene Voorwaarden onverminderd van kracht blijven. Partijen zullen in dat geval in overleg treden met het doel nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige of vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij zoveel mogelijk het doel en de strekking van de nietige dan wel vernietigde bepalingen in acht wordt genomen.
12.5 Als er onduidelijkheid of onenigheid is over zaken die niet in deze Algemene Voorwaarden of de Overeenkomst staan wordt er in de geest van deze Algemene Voorwaarden of de Overeenkomst in overleg gekeken naar een afspraak over zulke ontbrekende zaken.
12.6 Op de Overeenkomst tussen Illustrator en Klant is Nederlands recht van toepassing. Partijen zullen in eerste instantie een geschil in onderling overleg proberen op te lossen. Als dit niet lukt kan gebruik worden gemaakt van een bemiddelaar, aangedragen door Illustrator of Klant. Als hieruit nog geen overeenstemming volgt kan een volgens de wet bevoegde rechter, of de rechter in het arrondissement waar de Illustrator is gevestigd, worden benaderd door Illustrator of Klant.
Last updated: 12 jan, 2022
Illustratiebos operates http://www.illustratiebos.nl (the "Site").
This page informs you of our policies regarding the collection, use and disclosure of Personal Information we receive from users of the Site. We use your Personal Information only for providing and improving our service to you. By using the Site, you agree to the collection and use of information in accordance with this policy.
Information Collection And Use
While using our Site, we may ask you to provide us with certain personally identifiable information that can be used to contact or identify you. Personally identifiable information may include, but is not limited to your name and Email address ("Personal Information").
Log Data
Like many site operators, we collect information that your browser sends whenever you visit our Site ("Log Data").
This Log Data may include information such as your computer's Internet Protocol ("IP") address, browser type, browser version, the pages of our Site that you visit, the time and date of your visit, the time spent on those pages and other statistics. I use third party services such as Google Analytics and Mailchimp that collect, monitor and analyze this.
Communications
We may use your Personal Information to contact you through newsletters.
Cookies
Cookies are files with small amount of data, which may include an anonymous unique identifier. Cookies are sent to your browser from a web site and stored on your computer's hard drive.
Like many sites, we use "cookies" to collect information. You can instruct your browser to refuse all cookies or to indicate when a cookie is being sent. However, if you do not accept cookies, you may not be able to use some portions of our Site.
Security
The security of your Personal Information is important to us, but remember that no method of transmission over the Internet, or method of electronic storage, is 100% secure. While we strive to use commercially acceptable means to protect your Personal Information, we cannot guarantee its absolute security.
Changes To The Privacy Policy
This Privacy Policy is effective as of 18 august 2021 and will remain in effect except with respect to any changes in its provisions in the future, which will be in effect immediately after being posted on this page.
We reserve the right to update or change our Privacy Policy at any time and you should check this Privacy Policy periodically. Your continued use of the Service after we post any modifications to the Privacy Policy on this page will constitute your acknowledgment of the modifications and your consent to abide and be bound by the modified Privacy Policy.
Contact Us
If you have any questions about this Privacy Policy, please contact us.
Mail me dan alsjeblieft zodat ik ernaar kan kijken.
Ik maak gebruik van cookies om de site te verbeteren. Kijk in mijn privacyverklaring hoe ik je privacy zoveel mogelijk waarborg.
De Algemene Voorwaarden, Privacyverklaring en verwerkingsregister kun je hier lezen: https://www.illustratiebos.nl/de-kleine-lettertjes
© 2020 Illustratiebos
KVK 63971216
BTW id NL002216989B72